hr ini sy, mat gat, latip, yen & kak bib tlh ke holiday villa subang utk mnghadiri kursus khidmat pelanggn selama 2 hr, khamis & jumaat. pn bgt kami hanya ke sana dr jam 0900 hingga 1700 shj, tdk spt kursus khidmat pelanggn lain di mana peserta mnginap di hotel. tdk seronok langsung, kl tdk blh mandi kolam renang.
`
pemdhcara kali ini mac tee, brasal dr kelang tp tlh menetap di singapura. dia jg tlh mnukar kerakyatnny kpd singapura dgn alasn dia tlh lama kerja di sana & mdh utk keluar masuk negara. dia jg tlh brkahwn dgn org singapura. dia tlh mempunyai pngalamn bekerja sbg 'trainer' selama 17 thn & cara pnyampainny seronok & tdk membosankn.
`
antara perkara yg kami didedahkn maksud khidmat pelanggn yg sebnr adalh lbh peka & mngambil tahu hal, kehndk, keperluan & mslh pelanggan atau brsikap lbh 'empathy'. satu lg perkara yg dinyatakn adalh melihat hub sykt - pelanggn dgn lbh luas; iaitu dr sykt - pelanggn kpd org - pelanggn - pelanggn. cthny kenapa pelanggn melantik sykt utk membgnkn sistem & rangkaian komputerny? adalh utk membantu mereka memberi khidmat kpd pelanggn mereka. jd dgn mngambilkira pelanggn kpd pelanggn sykt maka sykt akan lbh memberikn khidmat & produk yg lbh baik
`
utk lbh memahami konsep yg diberi kami melakukn 3 aktiviti iaitu membina bekas ping pong, brniaga hamper belon & si buta. mmg ketiga2 aktiviti itu memberi gmbrn jelas betapa pentingny konsep 'empathy' kpd pelanggn.
`
dr segi mknan pl mmg mngenyangkn. spt mana2 kursus luar yg dijlnkn mkn utk sesi pg 4 kali mkn; sarapn pg, 'tea break', mkn tghari, 'tea break'. mkn tghari secara 'buffet' & mknan yg dihidangkn blh thn lauk paukny. paling disukai udang sambal petai. nasi goreng yg dihidangkn pn sedap jg.
`
kpd yg brtanya kenapa tiada gmbr; sbbny telefon trtinggal dirumah hr ini. hrp2 esk tdk lupa.