sudut Islam - zakat bhgn 2

ini adalh smbgn dr posting lps, 2 soalan trakhir

soalan : 3) bolehkh ustaz jelaskn kriteria penerima zakat ini?

4) bagaimana pula usaha membiayai pngajian anak saudara yg brasal dr keluarga miskin? apakh itu juga dikira sbg zakat?


jawapn : 3) mngenai prsoalan gol yg layak, Allah menerusi ayat ke-60 surah al-Taubah @ surah Bara'ah brfirman yg brmksd : "sesungguhny sedekah (zakat) itu hanyalh utk org fakir, & org miskin, & amil yg mngurusny, & org mualaf yg dijinakkn hatiny, & utk hamba yg hndk memerdekakn diriny, & org yg brhutang, & utk (dibelanjakn pd) jln Allah, & or musafir (yg keputusn) dlm prjlnan. (ketetapn hukum yg demikian itu ialah) sbg 1 ketetapn (yg dtny) drpd Allah. & (igtlh) Allah Maha Mngetahui lg Maha Bijaksana." mgkaji ayat ini, ulama cthny al-imam al-Qurtubiy dlm tafsirny al-Jami' memilih pndgn yg mngatakn gol yg fakir lbh teruk dr gol miskin. si fakir mnduduki thp ekonomi yg trlalu rendh sehingga dia tdk memiliki mknan & keperluan asas langsng. ini brbeza dr miskin yg memiliki sesuatu cuma tdk mnckupi sepenuhny.

lantrn itu kita melihat Nabi SAW memohon doa kpd Allah agr dijauhkn drpd kefakirn spt doa baginda yg brmksd : "ya Allah, aku memohon kpd-Mu prlindungn drpd kekufurn, kefakirn & drpd azab kubur" (riwayat al-Hakim dlm al-Mustadrak no 927). ini brbeza drpd kemiskinan yg mnjd satu keadaan disenangi olh Nabi SAW. apabila Jibrildtg memberikn tawarn kpd Nabi utk mnukarkn Butha' di (sebuah kwsn di Makkah) mnjd kwsn yg dipenuhi emas, ttp ditolak baginda dgn jwpnny : "aku lbh senang jika aku brasa kenyang sehari & brlapar sehari, apabila aku brasa lapar aku akn meminta pd-Mu & apabila aku kenyang, maka aku akn memuji & mnsyukuri-Mu" (riwayat Ahmad no 22244, al-Tarmizi no 2347, Ibn Sa'ad no 7835 & al-Baihaqi no 1467).

demikian pl dlm sebuah hadis yg brasingn Nabi SAW memohon kpd Allah supaya dihidupkn dlm keadaan miskin & dimatikn sbg seorg yg miskin & dihimpunkn dlm gol org miskin. Nabi brsabda brmksd : "ya Allah hidupkn aku dlm keadaan miskin, matikn aku dlm keadaan miskin & himpunkn aku dlm kump org miskin. org yg paling mnderita adalh fakir di dunia & mndpt azab di akhirat" (riwayat al-Hakim dlm al-Mustadrak no 8028). demikian dlm hadis ini, Nabi SAW membuatkn 1 prbezaan antara fakir & miskin, & mnyifatkn kefakiran itu adalh 1 pnderitaan.

kategori lain yg layak mnerima zakat ialah amil, mualaf, hamba samada diberikn kpd hamba utk melepaskn diriny drpd prhambaan @ membeli seseorg hamba dgn tujuan utk dibebaskn, pihak yg brhutang & tdk mempunyai cara utk membebaskn diriny drpd hutang itu, utk (dibelanjakn pd) jln Allah & org musafir.


4) mngenai usaha membiayai pngajian anak saudara yg brasal drpd keluarga miskin, hukumny harus. brdsrkn pnerangn di atas, anak saudara itu layak mnerima bantuan zakat krn dia memiliki sekurang2ny 2 syarat pnerima iaitu dgn sbb kemiskinan & menuntut ilmu. bg pelajar yg menuntut ilmu jg mrk trmasuk dlm kategori mujahid fi sabilillah krn tujuan menuntut ilmu jg adalh utk kepentingn Islam, tanpa mngambil kira bidang pngkhususanny. selain itu pelajar yg menuntut ilmu yg pergi ke institusi yg brjauhn jg layak mndpt bantuan zakat dgn mngambil kira musafir @ prjlnan dilalui.

0 Comments:

Post a Comment



Newer Post Older Post Home