utk sudut Islam kali ini brkaitn dgn zakat, diambil dr berita minggu 20/12/09 ms 32. soalan ditanya m ali bashir dr alor setar & dijwb ustaz zahazan mohamed (ahli panel program halaqah). olh krn trdpt 4 soalan & penerangn pjg maka sy akn catatkn soalan 1 & 2 utk kali ini.
soalan : saya semmgny membuat pmbayarn zakat melalui potong gaji. bgimanapn, sy br ketahui nasib seorg saudara sy (warga tua) yg hidup dlm keadaan uzur & daif biarpn anakny masih ada. pd masa sama, rakan sy pl mahu membuat pmberian kpd rmh ank yatim.
1) apa pndgn ustaz mngenai hasrat sy utk mnghentikn potongn gaji bg tujuan pmbayarn zakat sebalikny mnyalurkn potongn sebyk rm120 sebln itu kpd saudara sy itu?
2) apakh bnr saudara sy itu yg harus diutamakn brbnding dgn ank yatim?
jawapn : sblm mnjwb soalan brkaitn pmberian itu, sy ingin mnjelaskn kpd saudara bhw zakat pndptn adalh sesuatu yg diperselisihkn hukum mngenainy. sebhgn ulama tdk mewajibkn pngeluarnny, ttp sbhgn yg lain mewajibkn sekirany baki yg trsimpn dlm gaji itu brnilai 89 gram emas & disimpn selama sethn. kadar zakatny ialah 2 setengh peratus drpd jum harta. deposit itu hendaklh dibyr zakatny, iaitu drpd jum keseluruhny, trmasuk keuntungn yg dijana selps penabungn dilakukn.
1) mgenai soalan saudara bhw saudara ingin mngeluarkn zakat terus kpd gol yg layak, ia sesuatu dibenarkn krn mrk trmasuk drpd satu gol dinyatakn Allah SWT menerusi firman-Nya dlm surah al-Taubah ayat ke-60 yg brmksd : "sesungguhny sedekah (zakat) itu hanyalh utk org fakir, & org miskin, & amil yg mgurusny, & org mualaf yg dijinakkn hatiny, & utk hamba yg hndk memerdekakn diriny, & org brhutang, & utk (dibelanjakn pd) jln Allah, & org musafir (yg keputusn) dlm prjlnan. (ketetapn hukum yg demikian itu ialah) sbg satu ketetapn (yg dtgny) dr Allah. Dan (igtlh) Allah Maha Mengetahui, lg Maha Bijaksana". jd jelas mnerusi ayat ini bhw fakir miskin mnduduki gol yg layak mnerima bantuan zakat ini.
2) mngenai soalan ke2, sy melihat keperluan memberikn pnjelasn apakh harus mngkhususkn satu gol sj drpd 8 gol yg disebutkn dlm ayat ke-60 surah al-Taubah itu. ulama brbeza pndpt apakh diwajibkn pmbhgian zakat yg mnyeluruh @ dlm erti kata lain mliputi 8 gol itu @ adakh dibenarkn utk diberikn kpd sesuatu gol sj.
Imam al-Syafi'e meletakkn syarat bhw zakat itu mestilh meliputi kesemua asnaf @ gol itu, manakala Imam Malik pl brpndpt ia harus diberikn kpd 1 kelompok sj, meskipn ada kelompok yg lain. ini brdsrkn kpd fatwa salaf spt Umar, Huzaifah, Ibn Abbas, Abul Aliyyah, Said b. Jubair & Maimun b. Mihran. Ibn Jarir mnjelaskn dlm tafsirny, Jamik al-Bayan, ini adalh pndpt sbhgn bsr ulama.
mnurut Ib Kathir dlm tafsirny, kelompok yg disebutkn itu brtujuan memberikn pnjelasn mngenai gol yg brhak, bknny kewajipn memenuhi keperluan kesemuany. kemudian brlh timbul isu keutamaan dlm memberikn bantuan. Allah SWT mnjelaskn pd beberapa tmpt dlm al-Quran, cthny surah al-Baqarah ayat ke215, yg brmksd : "mrk brtanya kpdmu (wahai Muhammad): apakh yg akn mrk belanjakn (& kpd siapakh)? katannylh: "apa jua harta benda (yg halal) yg kamu belanjakn, maka beriknlh kpd kedua ibu bapa, & kaum kerabat, & anak yatim, & org miskin, & org yg trlantar dlm prjlnan. & (ingtlh), apa jua yg kamu buat drpd jenis kebaikn, maka sesungguhny Allah sentiasa mngetahui-Nya( & akn membalas dgn sebaik2ny )".
mnurut al-Qurtubi menukilkn dlm tafsirny 1 pndgn drpd al-Suddi bhw ayat ini adalh brkaitn dgn pmberian sunat @ tatawwu' krn hukumny dinasahkn brikutn turunny hukum zakat yg ditetapkn. walaubgmanapn ada byk ayat lain yg memberikn penekanan trhdp bantuan utk kaum keluarga agar diberi prhatian khas. sbg rumusny, tindakn mngutamakn kaum keluarga trmasuk dlm kategori gol yg layak mnerima zakat adalh diharuskn. namun pd masa sama seseorg itu hndklh turut mngemukakn bantuan kpd gol @ asnaf lain dlm btk pmberian yg lain spt sedekah.
brsambung...
Labels: zakat